Vliegerklas

Net zoals voor kinderen die het met leren wat moeilijker hebben, is er ook gepaste zorg nodig voor kinderen die cognitief erg sterk zijn. Voor deze kinderen is er op onze school de Vliegerklas.

Hier krijgen zij extra uitbreiding van de leerstof. Kinderen die snel leren hebben vaak nood aan meer dan het basispakket dat in de klas wordt aangeboden. We gaan hierbij niet vooruitlopen op de leerstof die in de klas gegeven wordt. Wat we wel doen is bijkomende leerstof aanbieden, zoals Spaans, uitdagende wiskundige vraagstukken, programmeren, morse code, wetenschappelijke proefjes, out of the box denken, … Kortom, een breed aanbod aan activiteiten. De kinderen hebben zelf ook inspraak in de onderwerpen die we hier behandelen.

Hiervoor gaan ze, afhankelijk van hun leeftijd, 1 of 2 lesuurtjes uit de klas. Dit maakt ook dat zij de klasleerstof op kortere tijd moeten verwerken of dat ze minder (herhalings)oefeningen moeten maken.

Wanneer leren gemakkelijk gaat, heb je veel minder oefenkansen in doorzetten, opnieuw proberen, niet opgeven wanneer iets niet direct lukt, accepteren dat je een fout hebt gemaakt. Dit zijn toch wel belangrijke vaardigheden. Daarom wordt in de Vliegerklas ook sterk ingezet op executieve functies. Kinderen ervaren dat het helemaal normaal is dat je door de leerkuil moeten gaan om een vaardigheid te leren.

Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat onze kinderen die cognitief sterk functioneren zich niet gaan vervelen en met een grote doorzetkracht onze lagere school verlaten.